vrijdag 1 mei 2015

Ontredderd Nepal

Landen in oorlog betekent mensen in nood en natuurlijk raakt me dat. Meer dan eens besef ik hoe gezegend ik ben dat mijn wieg stond in een stabiele omgeving en dat ik in het vrije westen woon.
Bij (natuur)rampen is het besef sterker dat veel afhangt van op welk moment je precies op welke plek bent. En als je ooit zelf op een plek bent geweest waar een ramp plaatsvindt, raakt dat nog sterker.

Nepal nu bijvoorbeeld. Goede vrienden waren net 10 dagen voor de aardbeving terug in Nederland na een trekking waaraan ik ook graag had deelgenomen. Zoals ik ook in 2010 (Annapurna) en 2012 (Mustang) had gedaan. Onvergetelijke reizen. Ik heb de kinderen, volwassenen, landschappen en monumenten nog scherp op mijn netvlies staan.

Ik volg de berichtgeving en vraag me af: hoe zou het met dat vrolijke jongetje in Marpha zijn, de oude Tibetaanse vrouw in Jomson die Om Mani Padme Hum met mij reciteerde, de sjouwers die zich met zwaarbelaste schouders bijna lichtvoetig over de steile bergpaden repten, de stoepa van Bouddhanath, de monumenten in Bhaktapur, de bibliotheek in Lo Manthang.
En hoe gaat het met al die mensen die ik passeerde, die me vriendelijk bescheiden toelachten, die me hielpen?
Bijna 5000 scholen zijn naar schatting verwoest. En dat in een land dat zelfs de grootste moeite heeft om van de status minst ontwikkeld land naar ontwikkelingsland te komen. De belangrijkste manieren om daar te komen zijn: onderwijs, onderwijs, onderwijs.
Het gaat uiteraard niet alleen om schoolgebouwen. Als kinderen hard nodig zijn om bij te dragen aan het gezinsinkomen, kunnen ze niet of niet lang genoeg naar school.
Gezinnen zijn in Nepal toch al ontwricht. Vaders werken in de Arabische Golfstaten of trekken naar Kathmandu in de hoop op werk. Moeders, kinderen en ouderen blijven achter op het platteland, waar het bestaan ook vaak hard en karig is.
Maar wat heb ik er bij de mensen een enorme veerkracht gezien en een goedmoedig vertrouwen, wellicht versterkt door hun geloof.
De mensen in Nepal verdienen, zeker nu, onze aandacht en steun.

NL helpt Nepal http://giro555.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten