dinsdag 26 mei 2015

Ontdek het vrije woord - bloemlezing

Op 5 mei tijdens het Bevrijdingsfestival in Wageningen hadden we met Schrijversharten het taalspel Ontdek het vrije woord.
Mensen konden met een scheepskijker op ontdekking in een woordenlandschap en kozen hun eigen woord.
In een logboek legden ze hun keuze vast en schreven er ook bij waarom dat woord hen raakte. Ik schreef op dit blog al eerder een terugblik. Er ontstonden ook mooie gesprekken en hilarische oneliners.
We genoten als Schrijversharten na van dit evenement, zeker ook toen we de verrassende, sprankelende en openhartige motivaties teruglazen in het logboek.
Bezoekers konden kiezen uit meer dan 100 woorden. Natuurlijk kon op het feest van de vrijheid iemand niet het alleenrecht op een bepaald woord claimen. Voor de statistieken: duidelijk favoriet waren vrijheid en fantasie. Maar ook andere woorden hadden meer liefhebbers: onbevangen, lachen, lentelicht, Europa, Wageningen, dromen, held en poort.
Ook werden woorden gekozen waarvan ik persoonlijk dacht dat ze verweesd zouden achterblijven, zoals: verbetertraject en ervaringsdeskundige.

Een beknopte (anonieme) bloemlezing uit de motivaties:

- weemoed - dit woord brengt een trilling in mijn borst teweeg, het verbindt me met mijn verlangens
- lentelicht - het meest belovende licht dat er is
- fantasie - omdat fantasie alle deuren opent en je mogelijkheden onbeperkt maakt
- goed en fout - het blijft altijd een keuze
- stilte - ...
- vergankelijkheid - omdat een van de weinige dingen die blijven de vergankelijkheid is
- dromen - zonder dromen geen leven
- abdijbier - abdijbier geeft af en toe enige verzoening met de toestand in de wereld, tegen beter weten in
- voorbijgaan - omdat tijd en intensiteit de waarde van voorbijgaan maken!
- kompas - omdat ik goed weet wat ik wil
- goedglaswijn - dat was het eerste woord dat ik ontdekte door de kijker en het was meteen raak
- drenkeling - omdat we allemaal schipbreukelingen zijn aangespoeld op aarde
- veerman - hij brengt ons naar de overkant en dat is ook hier
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten