dinsdag 15 juli 2014

Beeld van een tuin

Een aangename ontdekking vrijdag in het Brabantse land: beeldentuin Interart in Heeswijk-Dinther. Dit jaar bestaan galerie en beeldentuin al 25 jaar en vreemd genoeg - jammer ook - kwam ik er niet eerder. 
Een beeld van een tuin in alle opzichten. Fraai aangelegd met 'kamers' in verschillende sferen met heel uiteenlopende kunst. Hout, metalen, glas, kunststof. Figuratief en abstract.
Als bezoeker voelde ik de ruimte en de rust die de tentoongestelde kunst er ook krijgt.
Vaak raakt tijdens een tentoonstelling maar een enkel stuk me wezenlijk, nu kon ik niet eens beslissen wat er in mijn persoonlijke top-5 mocht.
Hoog eindigden in elk geval de Afrikaans aandoende wachters van Ida de Roy.

Maar wat me het meest raakte, was de verpletterende eenvoud van het glas van Bert Frijns.
Glaskunstenaar Bert Frijns van wie me altijd het werk is bijgebleven van een kunstmanifestatie lang geleden in Fort Asperen.
Bij Interart werd ik stil van zijn vazen, zo krachtig aan de rand van een waterpartij. Reflectie van bloemen en planten, zelfreflectie en introspectie. Materiaal in zijn meest pure vorm roept dat allemaal op.

http://www.interart.nl/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten