donderdag 30 januari 2014

Verwondering



Vandaag luidt Gedichtendag de Poëzieweek in (30 januari t/m 5 februari). In Nederland en Vlaanderen zijn uiteenlopende activiteiten waarbij gedichten centraal staan zoals lezingen, workshops en optredens.


Verwondering, het thema van Gedichtendag spreekt mij bijzonder aan, persoonlijk maar ook als schrijver van kinderboeken.
Als je je nergens meer over verwondert, is je leven zoveel saaier. Wij vinden als volwassenen veel vanzelfsprekend wat helemaal niet vanzelf spreekt. We hebben geleerd dingen gewoon te vinden. De blik van een kind kan ons scherp houden.
Voor kinderen is alles nog mogelijk. Elk kind kan nog piloot worden of sportkampioen, zolang de afvalrace die leven heet, niet echt begonnen is.
Ooit heb ik alle boeken van de wereld gelezen. Dat idee had ik toen ik als 8-jarige bijna alle biebboeken van het plankje 6-8 jaar had gelezen. Een kwestie van goed bijhouden, leek me.
En zoals ik op mijn hurken insecten observeerde, zou er ook wel een bovenwereld zijn waar wezens ons - mensen als insecten - observeerden.

‘Als je om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is’. Een regel uit een gedicht van K. Schippers die dit jaar de geschenkbundel schrijft van de Poëzieweek. Bij Kunststof TV leek hij afgelopen zondag ietwat verontschuldigend te zeggen dat de kinderboekenwereld met die regel op de loop is gegaan. Waarschijnlijk doelde hij op de verzamelbundel onder die titel met gedichten die ook voor kinderen zijn. Het onderscheid tussen gedichten voor kinderen en voor volwassenen is kunstmatig.
Schrijvers als Ted van Lieshout en Joke van Leeuwen verstaan als geen ander de kunst om onbevangen als een kind naar de wereld te kijken.
Zo, alsof ze net uit het ei zijn en al het nieuwe om hen heen aanschouwen.
Waarom zouden gedichten vanuit kinderperspectief alleen voor kinderen zijn? Ooit waren we zelf kind en als het goed is, hebben we dat ook niet uit onze ziel hoeven snijden om volwassen te worden.

Ik ging op zoek in schrijfboeken en losse aantekeningen naar eigen gedichten die raken aan het thema Verwondering. Weergaven van observaties, anders kijken. Tijdens deze Poëzieweek plaats ik er een aantal op dit weblog.

kleuter met gieter
put water
verwonderd over hoe
één harde guts
verzacht tot lieve stralen
zijn tere huid balsemt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten