maandag 19 augustus 2013

Vallend blad

Met spijt keek ik vandaag weer in het tijdschriftenvak. Geen nieuw nummer meer van Esta. Het tweewekelijkse vrouwenblad hield vorige maand, na negen jaar, op te bestaan.

Uitgeverij Sanoma zag er geen brood meer in, omdat er te weinig bladen werden verkocht. De doelgroep zou te weinig onderscheidend zijn. Maar als het blad zoveel leek op andere, waarom voel ik dan toch een gemis?
De uitgeverij opperde alternatieven als Viva, maar daar ben ik toch echt te oud voor. En Zin past wel wat leeftijd betreft, maar ik ben meer dan mijn leeftijd. Esta had oorspronkelijke invalshoeken, goede interviews en toch een speelse aanblik. Opzij lees ik ook, maar ik wil ook wel eens iets lichters, dat toch diepgang heeft.
Ja, Van Gansewinkel, je moet niet mauwen (zoals ze dat in Tilburg zeiden). Ik nam zelf immers ook nooit een abonnement.
Ik lees behoorlijk wat tijdschriften, maar afgezien van krant, vakbladen en omroepblad wil ik geen abonnementen. Ik ben een bladhopper, per keer wil ik beslissen wat ik koop.
Maar in deze tijd van journalistieke krimp houd je daar niet structureel bladen mee overeind. Ik neem aan dat de rendementseisen ook steeds meer worden aangescherpt en dat te weinig groei al wordt aangemerkt als mislukt.
Natuurlijk, bladen komen, en bladen gaan. Maar in het geval van Esta vind ik dat toch jammer.
Gelukkig is er ook positief bladennieuws. Onlangs verscheen Scènes, een tweemaandelijks blad over toneel, dans, muziektheater, cabaret en musical. Een heel breed gebied. Het oogt goed, maar de tijd zal leren of het een eigen lezerspubliek weet te bereiken.

O ja, onlangs ging er nog een ander blad ter ziele: FHM, een mannenglossy. Maar dat heb ik natuurlijk nooit gelezen. Ook niet bij de kapper. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten