zondag 25 september 2011

Op de kermis

Gisteren was ik in Weert op de kermis, een mooie traditie van gastvrijheid in onze familie. Vroeger kwamen familieleden van buiten Weert 'op de kermis', waar ze onthaald werden op vlaai en knapkoek. Hoewel mijn moeder de laatste jaren niet meer zelf kon bakken, was er wel vlaai in huis. Ook vorig jaar nog hebben mijn ouders een rondje over de kermis gemaakt.

'Magic circus' aan de voet van
de Martinus kerk
 Dit jaar zijn ze er voor het eerst allebei niet meer bij en het voelt extra verweesd.
De kermis hoorde er van jongsafaan zo bij. We memoreerden gisteren nog dat het meestal net zo mooi weer was als dit jaar en dat we dan liepen te puffen in onze nieuwe winterjassen. Die hadden we net voor de kermis gekregen en wilden we natuurlijk trots aan, hoe warm het ook was.
Als jonge tieners mochten mijn iets jongere zus en ik alleen naar de kermis. Ik werd misselijk in alles wat draaide en voor de snelle dingen ontbrak me de durf. (Ik was 50+ toen ik pas mijn debuut maakte in achtbanen, ik heb iets gemist). De 'rups' vond ik al spannend genoeg.

De carrousel ontgroeid bleven voor mij dan vooral de goktentjes over. Mijn zus had een vaste, en dus?, gelukkige hand van gokken, maar ik als twijfelaar heb volgens mij nooit iets gewonnen. Met mijn aangeboren optimisme wist ik wel zeker dat ik het volgende rondje meer geluk zou hebben.
Het kermisgeld hadden we er dan ook in een mum van tijd doorgedraaid, maar gelukkig lieten onze ouders zich vermurwen om ons voor de laatste keer nog eens 50 cent en daarna voor de állerlaatste keer weer 50 cent mee te geven.
De prijzen liggen nu wel hoger, maar de kermis in Weert heeft zijn succes ook te danken aan de bescheiden gehouden prijzen. Na de kermis van Tilburg is die van Weert de grootste van Nederland.
Ik heb gisteren geen gokje meer gewaagd, maar de vlaai was erg lekker.


Website kermis Weert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten