dinsdag 16 augustus 2011

De ziekte van Smirnoff

Hoe heet de ziekte die een alcoholist kan krijgen?
A. De ziekte van Smirnoff
B. De ziekte van Korsakov
Optie A is natuurlijk een grapje, net zo goed als ik de moeder in mijn boek 'Zat' het nieuwe hondje Wisky laat noemen. Maar daar houden de - ietwat wrange - grapjes rond het boek wel mee op. Het is ook ernstig genoeg dat Roos ontdekt dat haar moeder een alcoholprobleem heeft.
Mijn boek verscheen eind vorig jaar en ik heb meermalen op scholen gemerkt dat mijn verzonnen verhaal voor menig kind helaas realiteit is.
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren heeft nu een lesbrief ontwikkeld die docenten van de website kunnen downloaden. Zowel boek als lesbrief zijn afgestemd op jongeren die moeite hebben met lezen.
In de lesbrief staan vragen die helpen bij het lezen, zoals bovenstaande vraag over bladzijde 54. Maar er staat ook een tekenopdracht in en er zijn vragen over hoe jongeren zelf in een bepaalde situatie zouden handelen.
Met de lesbrief geeft de uitgeverij een meerwaarde aan het boek, zoals ik het ook bedoeld heb. Leesplezier, de troost van herkenning wellicht en ontwikkeling van empathie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten