maandag 9 september 2019

Lees, lees, lees


In deze Week van het Schrijven blog 1 over schrijven.


Het gebeurt regelmatig dat iemand tegen me zegt: ‘Ik wil ook een boek schrijven.’ Moet je doen, zeg ik dan in gedachten. Laat ze alsjeblieft hun droom najagen. Ik ben niet zo beducht voor nog meer concurrentie.
Waarschijnlijk verkijken veel mensen zich op het vak van schrijver, want een vak is het. Het is meer dan ontspannen op een plek mijmeren of je fantasie haar gang laten gaan. Je moet er wel wat voor doen. Schrappen, redigeren, lezen, veel lezen.

Soms zeggen die mensen er nog bij dat ze hun vervelende baan graag inwisselen voor die van schrijver. Waar willen ze dan van leven? Niet elke schrijver, bijna geen zelfs, kan bestaan van louter het schrijven. Maar dat is allemaal sombere praat. Schrijver zijn is immers een prachtig vak. Dat ervaar ik na ongeveer 30 jaar nog steeds.

Toch bekruipt me af en toe de gedachte dat mensen liever willen schrijven dan lezen. ‘Ik wil me niet laten beïnvloeden door andere schrijvers,’ is soms de redenering.

Met lezen breid je je woordenschat uit, je maakt kennis met andere stijlen, beeldspraak en structuur. Taalgevoel moet zich ontwikkelen, moet rijpen. De schrijver moet zich scherpen aan nog betere schrijvers. Als ik een goed boek lees, raak ik niet ontmoedigd. Integendeel, ik word juist gemotiveerder om mijn volgende boek nog beter te maken.

Schrijven is voor mij in al die jaren niet makkelijker geworden. Integendeel. Ik weet des te beter waar het mis kan gaan en hoe nauw het luistert.

Leg ik de lat te hoog? Nee, ik vind het zonde om mijn tijd te verspillen aan ‘Zo moet het maar goed zijn’-werk. Ik wil graag oud worden en zo lang als kan blijven schrijven. Maar ik ga ervan uit dat ik geen 30 schrijversjaren meer voor me heb liggen.

Lees ik dan boeken van andere schrijvers alleen als studiemateriaal? Kan ik nog wel onbevangen lezen?

Jazeker, ik laat me nog altijd meeslepen in een goed boek. Soms ga ik na waar en waarom ik het goed vind, zoals ik omgekeerd ook doe bij boeken die me tegenvallen.

Wil je serieus met schrijven bezig zijn: lees, lees, lees!





Van 8-15 september 2019 is de Week van het Schrijven met activiteiten in het hele land. Kijk op de website www.schrijvenonline.org



Tip: doe eens een schrijfcursus of workshop. Op Schrijvenonline.org vind je een overzicht.

Mijn eigen schrijfcursussen vind je bij Cursussen op mijn website: www.annievangansewinkel.nl



In 2013 schreef ik voor de Week van het Schrijven elke dag een blog over schrijven. Het overzicht met de links vind je hier: https://annievangansewinkel.blogspot.com/2016/09/week-van-het-schrijven-schrijfdokter.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten