zaterdag 17 februari 2018

Afscheid van een stadsdichter

Martijn Adelmund neemt vandaag officieel afscheid als stadsdichter van Wageningen. Na zijn 3 jaar neemt Ivanka de Ruijter deze functie van hem over.
Martijn vormt samen met mij en Laurens van der Zee - zijn voorganger en eerste stadsdichter van Wageningen - het collectief Schrijversharten. In 2015 begonnen wij met onze activiteiten en ik heb het stadsdichterschap van Martijn van dichtbij meegemaakt.
Toch sta ik versteld van de hoeveelheid en verscheidenheid aan gedichten en evenementen waar hij als stadsdichter bij betrokken was. Dat besef dringt door nu ik zijn recente boek 'De stad is een jas' heb gelezen. Met veel genoegen.
Dit boek met prachtig beeldmateriaal en veertig gedichten geeft een inkijk in het leven van een stadsdichter. Het geeft tegelijkertijd een indruk van de veelzijdigheid van Martijn.
Grappig, zijn afscheidsgroet als stadsdichter: 'Tabee. Ik ga maar eens schrijven.'
Alsof hij dat nĂ­et heeft gedaan in die drie jaar. Het boek is het levende bewijs van het gelukkige tegendeel.

Vanmiddag, zaterdag 17 februari, om 16.30 uur neemt Martijn Adelmund in de bblthk van Wageningen afscheid als stadsdichter. Er zijn ook optredens van Remko Zijlstra, dansschool Bransz en ik interview Martijn.
Na afloop signeert hij zijn boek. De toegang is gratis.

'De stad is een jas' is verder onder meer verkrijgbaar bij boekhandel Kniphorst in Wageningen en via de website van Martijn Adelmund.


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten