zondag 5 oktober 2014

Oprecht gelogen

'Oprecht gelogen' - biografieën van componisten in muziek, film, beeldende kunst en literatuur. Musicus Cees Mobach uit Wageningen bedacht de 'Fileco', combinatie van film, lezing en concert, die in de bibliotheek van Wageningen plaatsvindt op vier donderdagavonden in oktober en november.
De levens van zes componisten en hun muziek staan daar in het middelpunt: Chopin, Schumann, Bach, Tsjaikowsky, Ravel en Gershwin.
Twaalf leden van het Platform Beroepskunstenaars Wageningen (BKW) sloten zich graag aan bij dit initiatief. Hun beeldend werk en gedichten zijn van 9 oktober tot en met 27 november te zien in de bblthk.
Daar is ook een audiovisuele productie van Cees Mobach te bekijken waarin de kunstenaars tonen wat hun inspiratiebron is en hoe zij te werk gaan.
 
Zelf heb ik twee gedichten geschreven voor de tentoonstelling.
'Dapper leven' bij Pianoconcert in F van Gershwin. Evenals het muziekstuk bestaat het gedicht uit drie delen en geeft het een oprecht gelogen biografie weer. Op mijn 17e kocht ik de lp 'Rhapsody in Blue' met op de B-kant dit concert en ik wist meteen dat deze lp alleen maar A-kanten had.
'Stroom stokt' bij Andante Cantabile op. 11 van Tsjaikowsky is een verwoording van mijn recentere luisterervaring toen dit stuk van Tsjaikowsky me ogenblikkelijk al bij de eerste noten van mijn stutten sloeg.


De achterkant van de flyer met meer informatie:
 


http://www.bblthk.nl/agenda/1367/componisten-en-kunst/

Website Platform Beroepskunstenaars Wageningen

Wil je zeker zijn van een plaats, reserveer dan tevoren bij de bblthk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten