zaterdag 10 november 2012

Boekenfeestje

Met Diet Groothuis in de
stand van De Eenhoorn
Vandaag had ik weer eens een boekenfeestje. Tienduizenden boektitels op vele honderden vierkante meter, een schare auteurs en vooral ook veel boekenliefhebbers. Ik was op de Boekenbeurs in Antwerpen waar ik vanmiddag in de stand van uitgeverij De Eenhoorn zat om te signeren, maar vooral om lezers te ontmoeten. Maar ook is het leuk om collega schrijvers te treffen, zoals de Vlaamse auteurs Moniek Vermeulen en Brigitte Minne en mijn Nederlandse collega Diet Groothuis. Ook zij signeerden onder meer in de stand van De Eenhoorn.
Het viel me weer op dat deze grote Vlaamse boekenbeurs ook echt een familieuitstapje is. Hele gezinnen trekken voorbij de stands, met vaak nog jonge kinderen. Zoals ik al verwachtte, waren er ook verschillende smeltpapa's, een woord dat me gisteren te binnen schoot. Ik vertelde een vriendin over vaders met kinderen op hun schouders of in een draagzak op hun buik. Voor zo'n plaatje smelten wij vrouwen en masse.
Maar ik dwaal af. Terug naar de core business: boeken.
Met een moeder raakte ik in gesprek over mijn boek 'Papa zonder grenzen', dat in 2008 verscheen bij De Eenhoorn. Zij kocht het voor haar zoon die ook een biologische vader en een stiefvader heeft. Hij had er nooit expliciet over gesproken hoe hij mijn boek vond. Nu is hij een puber van dertien en geen echte lezer. Maar vanmorgen toen zijn moeder naar de boekenbeurs ging, had hij gezegd: 'Zo'n soort boek mag je wel weer voor me kopen.' Toch mooi om zo'n verhaal te horen.
Voor haar dochtertje dat moeite heeft om uit logeren te gaan, kocht de moeder mijn boek 'Logeerbeer'. Wie weet, helpt het.

Logeerbeer stond trouwens in de kast met de top 10. Leuk natuurlijk, maar ik tel in de gauwigheid toch minstens een top-19.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten