donderdag 1 december 2011

Hallo wereld!

De Kinderboekenweek is voor mijn gevoel nog maar nauwelijks achter de rug of die van oktober 2012 wordt al gelanceerd. Een mooi thema: Hallo wereld! over de ontmoeting met andere culturen. Daar kan ik wel wat mee.

Hallo wereld!
op kraambezoek in Mali - 2008

Natuurlijk kom je die andere culturen ook dichtbij huis tegen. Letterlijk, mijn kleine stad Wageningen telt zeker 160 nationaliteiten, bijna net zoveel als Amsterdam. Maar het gaat evenzeer over culturen voorbij de grens en daar heb ik de afgelopen jaren ook over geschreven. Zo staat op mijn website een verhaal over Mali: Alleen maar een bal. Daarin beschrijf ik de ontmoeting met de jongen Alhadj, maar ook mijn kraambezoek in alle vroegte: hallo wereld, dag nieuwe wereldburger!

Ik ga graag in de Kinderboekenweek naar scholen en bibliotheken mét de verre vrienden uit mijn verhalen: schoenpoetser Souris uit Ivoorkust, Alhadj uit Mali en Moussa, de Afrikaan, die verhalen vertelt in Stoerewatjeskamp en de kinderen djembé leert spelen.
Ik neem misschien wel weer mijn mini-baobab mee of mijn djembé, en het voodoobeeldje dat in De oppas een rol speelt. Ik kan vertellen over Astrid die in Ik kom naar je toe dwaalt tussen de beelden van Paaseiland.
Wie weet heb ik tegen die tijd wel een fonkelnieuw verhaal geschreven over een avontuur in Nepal. Ik kijk nu al uit naar de Kinderboekenweek, waarvoor Tosca Menten trouwens het geschenkboek gaat schrijven.

Reisverhaal Mali: Alleen maar een bal

CPNB over de Kinderboekenweek 2012

Stichting Schrijvers School Samenleving, organiseert schrijversbezoeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten