maandag 23 augustus 2010

Nazomerzachtheid

De dag zweeft tussen namiddag en avond, de lucht hangt tussen regen en zon en het jaargetijde tussen zomer en herfst. Ik val even stil in mijn nazomerende tuin.
Op 1 augustus schreef ik hier al dat deze maand ander licht heeft, maar de laatste week hoor ik dat de vogels ook anders klinken: milder, zachter, berustend wellicht. Biologen hebben daar een verklaring voor en die kan ik volgen.
Het hoeft niet meer, zoals in het voorjaar, wild en onstuimig. Het mannetje of vrouwtje is gevonden en inmiddels kunnen hun nakomelingen ook al op eigen pootjes staan.
Ik stel ze me voor, een dagje ouder, naast elkaar op een boomtak. Ik hoor ze half mompelend en traag keuvelen, terugblikkend op een goede tijd. Ze hoeven niets meer en genieten.
Zo is de oude dag goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten