zondag 1 augustus 2010

Augustus

Augustus, oogstmaand, laatste maand van de zomer alweer.
Nog een maand om te werken in mijn eigen ritme voordat het circus opnieuw losbarst van cursussen, lezingen, bedrijfstrainingen, theater en andere leuke activiteiten. Een paar weken nog om bv. bij te lezen uit mijn lectuurmand. Zo las ik dit weekeinde eindelijk de kerstnummers van opiniebladen.
Het is de kunst om niet op voorhand weemoedig te worden over de zomer die op zijn eind loopt, maar nog bewuster te genieten van het mooie van dit seizoen. Daar komt in augustus dan ook bij dat het licht anders wordt, zachter. Een paar jaar geleden ontdekte ik dat pas. Mijn vrienden die schilderen, wisten dat natuurlijk al lang.

De bramen zijn bijna plukrijp, zag ik vanmorgen op mijn fietsronde in de omgeving van Wageningen. Ik ben maar weer eens óver de Grebbeberg gefietst, in plaats van wat lafhartig onderlangs. Daar ontdekte ik op de flanken van de Greb een korenveld. In mijn jeugd zo gewoon en nu aanleiding voor een foto en toch een tikkeltje weemoedig mijmeren over wat ooit was.
Ik vervolgde mijn weg in de zondagse stilte waar even niet meer te horen was dan mijn eigen gehijg om die berg op te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten