zaterdag 23 augustus 2014

Waartoe leef ik?

Waartoe leef ik? - Met die vraag heb ik me de afgelopen week beziggehouden tijdens een filosofieweek bij ISVW. Het was de vierde keer dat ik een zomerweek doorbracht bij de Internationale School voor Wijsbegeerte, die Frederik van Eeden bijna 100 jaar geleden stichtte in de bossen bij Leusden.
En natuurlijk heb ik geen antwoord gevonden op die vraag. Zoals bij filosofie te verwachten valt, kwam ik daarentegen met meer vragen dan antwoorden thuis.

Maar het was een geweldige week. Een plezierige groep deelnemers van zeer uiteenlopende leeftijden, met Karim Benammar als deskundig en bevlogen docent, een prachtige omgeving en heerlijke maaltijden. Een weldaad voor lichaam en geest.
Naast theorie was er ook uitwisseling van persoonlijke ideeën en ervaringen en dat alles in een rustige en ontspannen sfeer waarin natuurlijk ook gelachen kon worden. Ook kwam componist Merlijn Twaalfhoven vertellen over zijn muziekprojecten en bronnen.
Het is ondoenlijk om in een blog de week inhoudelijk samen te vatten. Aan de orde kwamen zes elementen om je leven vorm te geven: surplus, vrijheid, betekenis, gemeenschap, projecten, schoonheid. Daarbij bekeken we het gedachtegoed van filosofen als Nietzsche, Bataille, Sartre, Camus, Foucault.

Kiezen, dat is voor mij de kern uit de afgelopen dagen. Hoewel ik het al wist, is niet kiezen ook kiezen. Bovendien besef ik sterker wat voor weelde het is om te kunnen kiezen.
Dat had gisteren een grappig effect toen ik naar de stapels papieren in mijn werkkamer keek. Voor vertrek naar Leusden had ik steeds het idee: die moet ik nog opruimen. Gisteren bij terugkeer dacht ik: ik kán ze opruimen. Ik kan het ook niet doen.
Vreemd dat dat toch anders voelde. Zelfbedrog misschien, maar het voelt vrijer, geeft ruimte.

Naast de grote vragen van het leven bleef ook een andere prangende vraag onbeantwoord: waar is de derde biljartbal gebleven? Meteen bij aankomst zag ik tot mijn grote vreugde dat het biljart nog steeds in het hotel staat. Wat mij betreft een van de USP's van deze accommodatie.
Maar toen ik beter keek, bleek een witte bal te ontbreken. De medewerkers hadden ook geen idee waarom en waar. Maar er kómt een nieuwe bal, werd mij verzekerd, al had ik daar zelf deze keer niets meer aan. Ik kom er graag weer voor terug (en voor de inhoud, uiteraard).

Blog Hotel der Verbeelding, zomerweek ISVW 2011

http://www.isvw.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten