woensdag 16 januari 2013

Dit zijn de namen (1)

Dit zijn de namen: Daan, Emma, Bram, Sophie, Sem, Julia, respectievelijk de nummers 1, 2 en 3 van 2012.
Het doorgaans serieuze instituut Sociale Verzekeringsbank (SVB) laat zich soms ook van zijn frivole kant zien: de jaarlijkse hitlijst van populaire voornamen. Die kan de SVB opstellen, omdat hij voor het uitbetalen van de kinderbijslag alle voornamen weet.
Vorige week verscheen op de site van de SVB de lijst van 2012. Daan en Emma blijven aan kop.
Als schrijver heb ik al jaren een lijstje met namen in mijn werkagenda zitten die ik ooit nog eens denk te gebruiken. Een enkele keer pluk ik die van zo'n jaarlijst. De personages in mijn boeken moeten namelijk een naam hebben. Namen van mensen die ik ken, - hoe mooi ook -, zijn uitgesloten. Ik wil niet dat onder het schrijven achter mijn personage ineens een familielid of vriend opduikt.
Volgens mij ben ik niet zo gevoelig voor trends, maar bij de top-20 van 2012 blijken toch enkele namen van hoofdpersonen uit mijn boeken te zitten: Stijn (Stijn Klein), Tim (Reisgenoten gezocht), Thomas (Vriend of dealer?), Julia (Nachtspel), Sarah (Kampioen Superbraaf), Sara (Zeezucht), Lotte (Het liefje van de leraar) en Roos (Zat).
Van de bijrollen in mijn boeken figureren er nog meer namen op de lijst zoals Max en Fenna.
Omdat de SVB zo aardig was om de complete namenlijst voor 2012 op de site te zetten, heb ik natuurlijk ook aan egosurfen gedaan. Bij lezingen op scholen vertel ik wel eens dat ik blij was dat ik voor mijn thrillers zelf een schuilnaam mocht uitkiezen. Anne Winkels koos ik, toch nog iets van mezelf erin, maar niet die voornaam Annie waar ik vroeger zo'n hekel aan had. 'Annies worden tegenwoordig niet meer gemaakt', zeg ik dan.
Maar dat blijkt dus niet te kloppen. In 2012 hebben maar liefst 10 Annies het levenslicht gezien. Beleeft de naam een revival? Ik heb het niet kunnen nagaan.
Op mijn 17e heb ik er nog serieus over gedacht om mijn naam te veranderen in Anniek (21 maal in 2012) of in Antje (16 maal), zoals mijn oma heette. Ik besloot om toch maar Annie te blijven heten en daar ben ik al weer jaren blij mee. De naam Annie is (nog) lekker uitzonderlijk en hij past bij mij.
En de naam Antje, die heb ik toebedacht aan mijn hoofdpersonage in Pretpark.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten