maandag 11 oktober 2010

Reddingsactie

Vandaag kan ik weer de dierenvriend uithangen op dit weblog, hoewel ik twijfels heb of het dier in kwestie ook maar iets is opgeschoten met mijn reddingsactie.
Tot mijn verbazing trof ik vanmorgen in een hoek van de huiskamer naast een grote kast een vlinder aan. Hoe moest hij overleven in mijn huis? Kordaat werkte ik hem dus in een maatbeker, bedekte die met een krant en zette de vlinder op de hortensia in mijn tuin.
Toen pas viel me op dat het hartstikke koud was en daar kunnen zulke vlinders helemaal niet tegen, veronderstelde ik. Het verbaasde me dan ook niet dat hij bewegingloos bleef zitten, de vleugels dichtgeslagen. Bibberend, nam ik aan.
Even later ging ik poolshoogte nemen en hij sloeg af en toe zijn vleugels open. Warming-up of laatste stuiptrekkingen?
Op Wikipedia wilde ik toch even nagaan of het inderdaad een dagpauwoog was. Dat had ik goed gezien. Maar ik las ook dat dit een van de vlinders is die tot overwinteren in staat is.
En dat blijken ze soms in huis te doen. Ai !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten