donderdag 3 augustus 2017

Uit de mode

Mattijs van Bergen


Terwijl ik vorige week rondliep op de tentoonstelling 'Uit de mode' in het Centraal Museum in Utrecht, herinnerde ik me ineens een voorval uit mijn journalistentijd.
Lang geleden is het, zowat 30 jaar terug vermoed ik, toen ik bij Het Nieuwsblad van het Zuiden in Tilburg werkte.
Met opgestoken veren meldde zich een dame bij de receptie. Ze vond het een schande dat er geen modemuseum bestond en zij had daar mooie plannen voor. Het idee werd wat lacherig op de redactie ontvangen en de chef zag niets in een verhaal. Ook ik schaarde het in de categorie luchtfietserij.

Avondjapon 1876
Nu zoveel jaren later denk ik daar totaal anders over. Mode is ook een kunstvorm die ruimte en aandacht verdient. Antwerpen en Hasselt in Belgiƫ hebben een modemuseum. In Nederland bestaat het bij mijn weten nog niet, al zijn er musea die mode al heel lang serieus nemen. Zo heeft het Gemeentemuseum in Den Haag regelmatig prachtige modetentoonstellingen.
Verkleedkostuum Kon. Wilhelmina
In het Centraal Museum in Utrecht werd 100 jaar geleden de eerste betaalde conservator speciaal voor mode aangesteld. Inmiddels heeft het museum 10.000 kledingstukken in de collectie waarvan nu 100 hoogtepunten worden getoond in de tentoonstelling Uit de mode.
Onder de noemer 'De inloopkast van het museum' is een prachtige expositie samengesteld. Kleding uit het verleden, het heden en ook een blik op de toekomst met het werk van jonge makers. Zorgvuldig en met toewijding gedrapeerd.
Ook geeft de tentoonstelling een inkijk in de opbouw van de collectie en het beheer ervan. Zo is een aantal dagen van dichtbij te zien hoe een restaurator met engelengeduld een creatie in oude luister herstelt.

Viktor & Rolf
Craig Green
Uiteenlopende werken zoals een verkleedkostuum van koningin Wilhelmina en een avondjapon met sleep uit 1876. Een superpower vrouwenpak van Viktor & Rolf.
Ook zijn er ontwerpen te zien waarbij draagbaarheid geen enkele rol lijkt te hebben gespeeld zoals pakken van Craig Green met een houten masker van een afgedankt tuinhek.
Voor mij was toch wel de favoriet het katoenen ensemble van Mattijs van Bergen waarvan het dessin handmatig is ingekleurd met Bic-pennen. Een bijzonder silhouet dat tot een hart vervormt op het moment dat de draagster de handen vouwt.

Middenonder Bart Hess
In een stellage met uiteenlopende stukken stond ook Pins and Needles van Bart Hess.

Een echte kennismaking met zijn werk had ik deze week op zijn solotentoonstelling Future Bodies in het Stedelijk Museum in Den Bosch. Wat een oorspronkelijke en verrassende kunstenaar! Hij laat kunstdisciplines vervloeien tot een geheel dat vervreemdend en ontregelend werkt en de kortste weg naar mijn gevoel nam.

 
De tentoonstelling Uit de mode is nog te zien tot en met 22 oktober 2017 Centraal Museum - Uit de mode
Meer mode op website Modemuze

De tentoonstelling Future Bodies van Bart Hess tot en met 1 oktober 2017 in Stedelijk Museum Den Bosch  Bart Hess - Future Bodies
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen